Bölge İdare Mahkemesi Sazlıdere FSRU Limanı için yürütmeyi durdurma kararı verdi
Sazlıdere Köyü Sahili’nde, BOTAŞ tarafından yapımına başlanan Saros FSRU Liman ve Boru Hattı Projesi inşaatıyla ilgili Edirne İdare Mahkemesi kararını verdi.
Saros FSRU Liman ve Boru Hattı Projesi’nin ÇED Olumlu kararını 2. kez iptal eden mahkeme, projenin durdurulması kararını verdi.
Saros Körfezi’ne BOTAŞ tarafından yapılmakta olan FSRU Limanı 1. ÇED olumlu raporunun iptali için açılan dava sonuçlandı. Edirne İdare Mahkemesi’nin verdiği kararla ilgili Keşan Kent Konseyi Başkanı Hasan Karagöz ve Avukat Bülent Kaçar tarafından basın açıklaması düzenlendi. Keşan Kent Konseyi ve Saros Gönülleri tarafından hazırlanan ortak metin Hasan Karagöz tarafından okundu.
SAROS FSRU LİMAN İNŞAATINI DURDURUN !
Edirne İdare Mahkemesi Saros Fsru ÇED Olumlu Kararını iptal etmiştir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığını uyarıyoruz. Mahkeme iptal kararını derhal uygulayın ve liman inşaatını ve boru hattı yapımını hemen durdurun.
Saros Körfezi için uzun süredir beklediğimiz Adalet, nihayet ses verdi. 3 yıllık mücadelemizde Saros Gönüllüleri ve Keşan Kent Konseyi olarak hukukun üstünlüğüne inancımız ve büyük Saros dayanışmasının sonucu ÇED oyununu bozduk. Sahillerde uygulanmakta olan İnşaat yasağına rağmen Botaş gece gündüz durmadan büyük gürültülerle çevredeki tüm halkı uyutmadan inşaata devam etti.
Halkın iradesinin de haklarının da yok sayıldığı liman inşaatının ve boru hattının hukuksuzluğu bilimsel raporlar ve ikinci iptal kararı ile hüküm altına alınmıştır. Bakanlık ve Botaş bilime ve yargı kararına saygı göstermek ve inşaatı hemen bugün Anayasa gereği durdurmak zorundadır.
BOTAŞ “gümrükten mal kaçırır gibi” deyimini doğrularcasına, alelacele boruları döşeyerek, iskele kazıklarını dikerek, “Atı alan Üsküdar’ı geçti” diyebilmek için mi bilinmez (!) büyük bir hızla çalıştı. Ama artık yargı bu hukuksuzluğa son verdi.
BOTAŞ ve yüklenici firmanın bu gayretleri, resmi ve bilimsel bilirkişi raporlarının başından beri işaret ettiği gibi, kamu kaynaklarının boşa gideceğini ve doğal varlıklarımızın yok olacağını bir kez daha ortaya koymuş, haklılığımızı kanıtlamıştır.
Bu güne kadar binlerce kez söyledik. Saros Körfezinin denizine, kıyısına, ormanına, canlı yaşamına kast edilerek, arazi sahipleri ve köylülerin mülkiyet haklarını çiğneyerek , doğamıza verdiğiniz geri dönülmez zararlar yanınıza kalmayacaktır.
Birazdan Avukatımızın açıklayacağı Edirne İdare Mahkemesinde süren 1.ÇED iptal davamızın 2. karar sonucuna göre BOTAŞ'ın sadece dış ticaret amacıyla Saros Körfezine yaptığı bu vandalizme Edirne İdare Mahkemesi iptal kararıyla dur demiştir. Bu haksız, hukuksuz zulüm yeter! Durdurun artık bu vandallığı ve Saros’dan hemen çıkın.
Saros Gönüllüleri ve Keşan Kent Konseyi olarak, bu proje nedeniyle yeryüzünden, su dibine kadar her yok olan canlının, talan edilen doğal yaşamın hakkını aradığımız gibi hukuk ve bilim tanımaz tavırlarınızla verdiğiniz zararların da Saros’u terk etmenizinde takipçisi olacağız.
10 TEMMUZ'DA SAROS İÇİN BİR KEZ DAHA SESİMİZİ HAYKIRACAĞIZ
10 Temmuz 2021 günü Keşan’da yurdun dört bir yanından gönüllülerimizle bir araya gelerek Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ve BOTAŞ’ın Saros’a yaptıklarını hep birlikte haykıracağız.
Saros Körfezinin tüm kıyılarını, doğal yaşamı, denizimizi tüm kötülüklerden korumaya bilinç, kararlılık ve dayanışmayla devam edeceğiz.
“Belirsizlikler var, değerlendirmeler yetersiz”
Basın açıklamasında daha sonra Avukat Bülent Kaçar söz aldı ve şunları söyledi.
Edirne İdare Mahkemesi'nce, yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin, davalı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ile müdahil Botaş şirketinin usule dair itirazları yerinde görülmeyerek Saros FSRU Limanı İnşaatı için 2019 yılında verilen ÇED Olumlu Kararının bilime ve hukuka aykırılığı nedeniyle gerekçeli iptal kararı tebliğ edilmiştir.
Edirne İdare Mahkemesinin 2020/938 Esas ve 2021/943 Karar sayılı 11 Haziran 2021 tarihli gerekçeli kararına göre İnşaat Mühendisliği Yönünden, bölgede elde edilen değerlerin kıyı yapıları ve yakın kıyı bölgesindeki etkilerinin (sediment yığılması ya da kıyı erozyonu ve liman içi sirkülasyonu gibi) raporda değerlendirilmediği, bu muhtemel sonuçlar karşısında yapısal modifikasyonlar/iyileştirme yöntemlerinin açıklanmadığı, bu kapsamda Mart 2019 tarihli Nihai ÇED raporunun kıyı boyu katı madde hareketinin getireceği belirsizlikler, buna karşı alınacak önlemler açısından yetersiz durumda olduğu, ayrıca liman içi sirkülasyon ile ilgili belirleyici bir çalışma ve yapının buna uygun hale getirilmesi ile ilgili çalışma (modelleme) ve değerlendirmelerin yetersiz olduğu,
Jeoloji-Hidrojeoloji Mühendisliği açısından ise jeolojik bilgi girdisi üzerine jeolojik ortamın mühendislik tanımlamasının yapılmadığı, mühendislik ortam tanımlaması sonucu kurulacak hidrojeolojik modelin de ÇED raporunda yer almadığı, ÇED raporunda verilen veri girdisinin hidrojeoloji ile ilgili kesin proje aşamasında yapılması gereken çalışmaları kapsayamayacağı dikkate alındığında, Mart 2019 tarihli Nihai ÇED Raporunun Hidrojeoloji başlığı altında verilen bilgilerin kapsam açısından yetersiz olduğu görülmekle;
Mart 2019 tarihli Nihai ÇED Raporunda İnşaat Mühendisliği ve Jeoloji-Hidrojeoloji Mühendisliği açısından belirtilen eksikliklerin ÇED raporunu bu yönlerden kusurlandırıcı nitelikte olduğu anlaşıldığından,
Saros FSRU projesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 19/04/2019 tarih ve 5473 No'lu "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararında İnşaat Mühendisliği ve Jeoloji-Hidrojeoloji Mühendisliği yönünden hukuka uyarlık bulunmadığından dava konusu işlemin iptaline, Danıştay Başkanlığı nezdinde temyiz yolu açık olmak üzere oybirliğiyle karar verilmiştir.
Anayasanın 138.maddesine göre " Yasama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez."
İdari Yargılama Usul Kanununun 28.maddesine göre " idare mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur. "
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve Botaş, Saros Fsru Limanı ve Kara Boru Hattı inşaatını derhal durdurarak denizimizden, tarlalarımızdan ve ormanlarımızdan derhal çıkmalıdır.
Anayasanın 125.maddesine göre "İdare, kendi eylem ve işlemlerinden doğan zararı ödemekle yükümlüdür." Çevre ve Şehircilik Bakanlığı verdiği hukuksuz ÇED Olumlu Kararı nedeniyle Botaş şirketi de bilime ve hukuka aykırı hazırlattığı ÇED raporunu nedeniyle Saros Körfezinde denize, tarlalara ve ormanlara verilen tüm zararları gidermek ve telafi etmek zorundadırlar.
Devlet kurumları olan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve Botaş şirketi Anayasaya ve kanunlara karşı gelmekten derhal vazgeçmeli, halkın iradesine ve yargı kararına hemen bugün saygı göstermelidir.
Saros Gönüllüleri ve Keşan Kent Konseyi bileşenleri Keşan Kaymakamlığına Saros Fsru Gemi İskelesi ÇED Olumlu kararının iptaline dair Edirne İdare Mahkemesinin kararının derhal uygulanması için bugün dilekçe vereceklerdir.
İdari Yargılama Usul Kanununun 52.maddesine göre "Temyiz...yoluna başvurulmuş olması...mahkeme...kararlarının yürütülmesini durdurmaz"
Keşan Kaymakamlığının ve Keşan Jandarma İlçe Komutanlığının idari yargı kararını uygulayarak Saros Fsru projesine dair tüm çalışmaları ivedilikle durdurmasını talep ediyoruz.
İLÇE BAŞKANLARI VE DERNEK BAŞKANLARI DA GÖRÜŞLERİNİ DİLE GETİRDİ
Öte yandan toplantıya katılan CHP Keşan İlçe Başkanı Recep Pekcan, İYİ Parti Keşan İlçe Başkanı Zafer Sarıkeçe, DOÇEK Başkanı Hakan Eşme ile Temiz Keşan Derneği Başkanı Ekin Öztürk'de , açıklanan bu kararın ardından, "Uzun süreden beri beklenen bu kararın alınması çok önemli ama esas iş bu kararın uygulamaya koyularak projenin bir an önce durdurulmasıdır" şeklinde konuştular.
Dilekçeler Keşan Kaymakamlığı’na teslim edildi
Basın açıklamasının ardından Avukat Bülent Kaçar ve Keşan Kent Konseyi Başkanı Hasan Karagöz’den oluşan heyet, Keşan Kaymakamlığı’na giderek, Saros FSRU Liman ve Boru Hattı Projesi’niniptaline dair Edirne İdare Mahkemesinin kararının derhal uygulanması için dilekçelerini teslim ettiler.
KAYMAKAMLIK MAKAMINA
K E Ş A N
KONU : İdari Yargı Kararının Uygulanması
1 - Ekte sunduğumuz Edirne İdare Mahkemesinin 2020 / 938 Esas ve 2021 / 943 Karar sayılı dava dosyası kapsamında 11.06.2021 tarihinde mahkemece Saros FSRU projesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca alınan 19.04.2019 tarih ve 5473 Nolu "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararında hukuka uyarlık bulunmadığından dava konusu işlemin iptaline oybirliğiyle karar verilmiştir. (EK:1)
2 - T.C.Anayasasının 138/son maddesinde : “...Yasama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hiçbir surette değiştiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez.” denilmiştir.
3 - İdari Yargılama Usul Kanununun 28/1 maddesinde : “...Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararların icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur. (...)” denilmiştir.
4 - Anayasa kuralları, buyurucu ve bağlayıcı Hukuk kurallarıdır. Mahkeme kararlarının geciktirilmeden yerine getirilmesi zorunludur. İnsan hak ve özgürlüklerini; sosyal adaleti, toplumun huzur ve refahını gerçekleştirmeyi ve güvence altına almayı amaçlamış demokratik bir Hukuk Devletinde, açıklanan Anayasa ve kanun kurallarına rağmen bir Mahkeme kararının yerine getirilmemesi düşünülemez.
5- Yargı kararlarını uygulama durumunda bulunan Kamu görevlilerinin yukarıda açıklanan Kanuni kuralları bilmedikleri ileri sürülemez. Öyle ise; açık, kesin ve emredici Kanun kurallarına bilerek aykırı davranış da kişisel kusur kabul edilmek gerekir. İptal kararı da uygulanması zorunlu yargı kararlarından olduğu, yargı kararlarının yerine getirilmemesinin de suç olduğu kabul edilmiştir.
6- “ Mevzuatımızda, yargı kararlarının uygulanması konusunda idareye takdir yetkisi tanınmadığı (...) açıktır.” (Danıştay 5. Daire T: 29.12.1999, E: 1999/510, K: 1999/4566) .
7- İdare, idari yargı yerince verilen yürütmenin durdurulması kararını uygulamaktan, “idari tasarrufu ve onun sonucu olan işlemleri durdur[mak] ve bu tasarruf ve işlemlerin tesisinden ve icrasından önceki hukuki durumun yürürlüğünü sağla”mak zorundadır.
8- İdari Yargılama Usul Kanununun 52.maddesine göre "Temyiz...yoluna başvurulmuş olması...mahkeme...kararlarının yürütülmesini durdurmaz"
9- Keşan Kaymakamlığının ve Keşan Jandarma İlçe Komutanlığının idari yargı kararını uygulamasını, Saros Fsru projesine dair Botaş şirketinin ve yüklenici şirket veyahut taşeron olarak çalışan tüm firmaların denizdeki veya karadaki tüm çalışmalarının ivedilikle durdurulmasını talep ediyoruz.
SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda açıkladığımız kanuni nedenler ve Sayın Makamınızca re'sen dikkate alınacak nedenlerden dolayı, ekteki Edirne İdare Mahkemesinin 2020 / 938 Esas ve 2021 / 943 Karar sayılı 11.06.2021 tarihli iptal kararının İVEDİLİKLE UYGULANMASINI, Keşan ilçesi Sazlıdere köyü ile Gökçetepe köyü arasındaki alanda yer alan Botaş şirketine ait Saros Fsru projesinin denizde ve karada süren tüm çalışmalarının ve faaliyetlerinin İVEDİLİKLE DURDURULMASINI saygılarımızla vekaleten arz ve talep ederiz. 30.06.2021
MEHMET ZEYBEK, RECEP ÇINAR, İRFAN BALABAN,
MÜRŞİDE ERTÜRK ÇOBAN, AHMET KORKMAZ, GÖKMEN
DİNÇER, SÜLEYMAN YILMAZ ve diğer Davacılar Vekili
Av.Bülent KAÇAR
ADRES : Halise Hatun Mah. Adalet Meydanı
Hükümet Aralığı Sok. Mutlu iş Merkezi
K:4 D:16 Uzunköprü - Edirne
EKLERİ : 1- Mahkeme İptal Kararı
2- Vekaletname Sureti
KAYMAKAMLIK MAKAMINA
K E Ş A N
KONU : İdari Yargı Kararının Uygulanması
1 - Ekte sunduğumuz Edirne İdare Mahkemesinin 2020 / 938 Esas ve 2021 / 943 Karar sayılı dava dosyası kapsamında 11.06.2021 tarihinde mahkemece Saros FSRU projesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca alınan 19.04.2019 tarih ve 5473 Nolu "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararında hukuka uyarlık bulunmadığından iptaline oybirliğiyle karar verilmiştir. (EK:1)
2 - T.C.Anayasasının 138/son maddesinde : “...Yasama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hiçbir surette değiştiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez.” denilmiştir. İdari Yargılama Usul Kanununun 28/1 maddesinde : “ İdare...mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararların icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur.” denilmiştir.
3 - Anayasa kuralları, buyurucu ve bağlayıcı Hukuk kurallarıdır. Mahkeme kararlarının geciktirilmeden yerine getirilmesi zorunludur. “ Mevzuatımızda, yargı kararlarının uygulanması konusunda idareye takdir yetkisi tanınmadığı... açıktır.” (Danıştay 5. Daire T:29.12.1999, E: 1999/510, K: 1999/4566) .
4- Keşan Kaymakamlığının ve Keşan Jandarma İlçe Komutanlığının idari yargı kararını uygulamasını, Saros Fsru projesine dair Botaş şirketinin ve yüklenici şirket veyahut taşeron olarak çalışan tüm firmaların denizdeki veya karadaki tüm çalışmalarının ivedilikle durdurulmasını talep ediyoruz.
SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda açıkladığımız kanuni nedenler ve Sayın Makamınızca re'sen dikkate alınacak nedenlerden dolayı, ekteki Edirne İdare Mahkemesinin 2020 / 938 Esas ve 2021 / 943 Karar sayılı 11.06.2021 tarihli iptal kararının İVEDİLİKLE UYGULANMASINI, Keşan ilçesi Sazlıdere köyü ile Gökçetepe köyü arasındaki alanda yer alan Botaş şirketine ait Saros Fsru projesinin denizde ve karada süren tüm çalışmalarının ve faaliyetlerinin İVEDİLİKLE DURDURULMASINI saygılarımızla arz ve talep ederiz. 30.06.2021
KEŞAN KENT KONSEYİ
BAŞKAN HASAN KARAGÖZ
ADRES : Yukarı Zaferiye Mah. Keşan Belediyesi Çok Amaçlı
Pazaryeri Kompleksi A-Blok Kat:4 No: 101 KEŞAN- EDİRNE
EKİ : Mahkeme Kararı